Een logo is het herkenningspunt van een organisatie. Het is het eerste beeld en dus ook de eerste indruk die een klant van een bepaalde organisatie krijgt. Tevens heeft het logo een onderscheidend vermogen van andere organisaties. Deze 3 punten zijn allemaal belangrijke redenen voor een organisatie om een goed en duidelijk logo te hebben. Dit logo kun je bij bepaalde organisaties laten maken.
Het logo van een organisatie kan veel verschillende vormen hebben. Er zijn 2 punten waarmee je de logo's kunt indelen. Dit zijn beelden en woorden. Een merk kan namelijk alleen uit een woord, vaak de naam van de organisatie, bestaan. In dit woord zitten vaak letters met hetzelfde lettertype, zodat het herkenbaarder is. Een merk kan ook uit alleen een beeld bestaan. Dit beeld kan slaan op de naam van de organisatie of op één van de producten die de organisatie produceert. Er zijn tevens ook merken waar zowel beeld als woord worden gebruikt.
Als het een opvallend logo is, wordt het vaak herkent door mensen. Dit betekent dat de organisatie vanzelfsprekend ook bekender is onder de mensen. Het is dus belangrijk voor een organisatie dat ze beschikken over een goed logo. Dit logo moet wel enigszins gerelateerd zijn aan de organisatie, zodat de link makkelijker te leggen is. Ook is het belangrijk dat het logo dezelfde uitstraling heeft als de organisatie, zodat de consumenten niet worden verrast. Er zijn verschillende designerorganisaties die deze logo's kunnen ontwikkelen.